1- خودانگيختگي
فردي كه استخدام ميكنيد بايد آنقدر انگيزه داشته باشد كه بدون نياز به نظارت مستمر شما، كارش را به خوبي انجام دهد. لازم است تا اين فرد اهداف پايه و اصلي كار شما را بشناسد و استراتژيهاي مناسب براي رسيدن به آنها را برگزيده و اجرا كند. اين فرد بايد بتواند كارهاي روزمره را با تمام وجود و با اشتياق انجام دهد و لازم نباشد مدير مافوق از نزديك كار او را رصد كند.
2- مهارت كافي براي خدمت به مشتريان
جداي از اينكه شما چه نوع كسبوكاري داريد ميتوانيد فوايد و بازخوردهاي مثبت رفتار يك مدير خوب را در مقابل مشتريان و خريداران كالا يا خدماتتان، كاملا احساس كنيد. درست است كه شايد اين بخش عمدهاي از وظايف يك مدير نباشد و اين كارمندان هستند كه در نهايت با مشتريان روبهرو ميشوند، اما هر زمان كه مشكلي پيش بيايد اين مديران هستند كه به طور بالقوه ميتوانند وضعيت را بهتر يا بدتر كنند. شما مديري نياز داريد كه بتواند حتي مشكل سازترين مشتريان را هم راضي نگه دارد و حفظ مشتري كند تا كسبوكار رونق پيدا كند.
3- درستكاري و قابل اعتماد بودن
لازم است شما مديري استخدام كنيد تا بتوانيد به او اعتماد كنيد. البته شايد كمي سخت باشد كه شما در فرآيند مصاحبه به اين شناخت برسيد ولي ميتوانيد سوالاتي طرح كنيد كه در ميان پاسخهاي آنها، به يك برداشت كلي در اين خصوص دست پيداكنيد. با استخدام افراد قابل اعتماد، ميتوانيد از استرس بازار كسبوكار خود تا حد زيادي بكاهيد.
4- روحيه كارتيمي
مدير بايد فردي باشد كه نسبت به انجام كار تيمي متعهد و مقيد باشد تا بتواند كار را بهبود بخشد. اين به آن معناست كه مدير به تنهايي و براساس سلايق و دلايل شخصي نميتواند كار را پيش ببرد. يك مدير نقش يك واسطه را بازي ميكند؛ يعني اينكه بايد از يك طرف با مديران مافوق و از طرف ديگر با كارمندان زير مجموعه كاركند. بااين فرض قطعي است كه داشتن روحيه تيمي براي يك مدير پراهميت است.
5- توانايي حل مشكلات
باز هم در نقش يك واسطه، مدير بين افراد مختلف در محل كار، قرار ميگيرد. او در مباحثه و مناقشه هايي كه بين كارمندان شكل ميگيرد، نقش ميانجي را ايفا ميكند. به منظور انجام اين وظايف به بهترين شكل، مديري كه شما استخدام ميكنيد بايد قدرت و توانايي لازم در حل مشكلات را داشته باشد. ضروري است تا مشكلات را در نطفه و زماني كه تازه ميخواهند شكل بگيرند، بشناسد و نگذارد اين مشكلات بزرگتر و حادتر شوند.
6- شناخت از صنعت
يك مدير بايد قادر به پاسخگويي به سوالات احتمالي مشتريان، خريداران و حتي ساير كارمندان باشد و نوع پاسخي كه ميدهد بسيار مهم است. شايد شما بتوانيد با آموزشهاي مختلف يك مدير را با زمينه و صنعت كاري خود آشنا كنيد اما مسلما ايدهآلترين حالت اين است كه فردي را به استخدام در آوريد كه از قبل به صورت حرفه اي در اين زمينه كار كرده باشد و تجربه لازم را داشته باشد. در ضمن اشتياق و عطش براي كسب دانش بيشتر در زمينه كسبوكار نيز يك مزيت محسوب ميشود.
7- وابستگي و تعلق
وقتي كه اوضاع كسبوكار چندان پررونق نباشد شما به مدير يا مديراني نياز داريد كه بتوانيد روي آنها حساب كنيد. يك مدير با احساس تعلق بالا، فردي است كه هميشه و همه جا به موقع حاضر ميشود، در كارش بي انگيزه و سست نميشود و هرزماني كه به حضورش احتياج باشد حتي تا دير وقت، در محل كار ميماند. شما فردي ميخواهيد كه وقتي كاري به او ميسپاريد مطمئن باشيد كه آن را درست انجام ميدهد و كار را پيش ميبرد.
8- حفظ آرامش و خونسردي
نقشي كه يك مدير دارد بسيار سخت است. استرس بخش مهمي از كار مديريت را تشكيل ميدهد. مشكلات بسياري در حين كارهاي روزمره به وجود ميآيد كه وظيفه مدير ايجاب ميكند تا آنها را به بهترين شكل رسيدگي و برطرف كند. شما هم نيازمند مديري هستيد كه بتواند در بيشتر مواقع آرامش و خونسردي خود را درمحل كار حفظ كند. يك مدير آرام، تمام مجموعه را آرام نگه ميدارد و اين امر منجر به بهره وري بيشتر افراد ميشود و محيط كار بهتري شكل ميگيرد.
9- خوش بيني و مثبت انديشي
شما قطعا مديري را نميپسنديد كه آرام باشد و نسبت به همه چيز بيتفاوت باشد. شما مديري ميخواهيد كه خط مشيهايش خوشبينانه و مثبت باشد. اين خصيصه به ايجاد محيطي اخلاقي در كسبوكار شما كمك ميكند و باعث ميشود تا شما كارمنداني با رضايت شغلي بالاتر، بهرهوري بيشتر و كسبوكاري پررونقتر داشته باشيد.
10- مهارت كافي براي رهبري افراد
فارغ از هر ويژگي و خصلتي كه شما در درون يك مدير جستوجو ميكنيد، چيزي كه در اولين گام دنبال آن ميگرديد اين است كه آيا فرد موردنظر مهارتهاي لازم براي رهبري افراد را دارد يا خير. يك مدير بايد به اين توانايي خود اعتقاد و اعتماد كامل داشته باشد. او بايد در سخنوري چيره باشد، كارها را به بهترين شكل بين افراد تقسيم كند و طوري رفتار كند تا كارمندان به راحتي دستورات صادره از سوي او را قبول كنند.
در مجموع، اين گفتارها هم ميتواند براي فردي كه ميخواهد به عنوان مدير وارد مجموعه اي شود مفيد است و هم اينكه شما به عنوان صاحب كسبوكار اگر در مصاحبه با افراد اين خصايص را مشاهده كرديد، تقريبا ميتوانيد مطمئن باشيد كه اين فرد توانايي لازم براي تبديل شدن به يك مدير خوب و موفق در كسبوكار شما را دارد.
مترجم: عليرضا ابوالفتحي
سه شنبه ۰۵ فروردین ۹۹ | ۱۲:۵۶ ۸۴ بازديد
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد