1. فضايي براي رشد بگذاريد
اگر كاركنان براي هميشه شغلي داشته باشند كه در آن امكان رشد و پيشرفت نداشته باشند، به احتمال زياد شاد نخواهند بود. مطالعه جديدي نشان ميدهند كاركناني كه احساس ميكنند شانسي براي پيشرفت در كار ندارند، در شغل خود احساس شادي و رضايت ندارند. در نتيجه اين كاركنان با احتمال بالاتري ممكن است به دنبال يك شغل جديد بگردند.
ماريا كريمر، از محققان اين مطالعه ميگويد: «ما به اين نتيجه رسيديم كه تامين حمايت از رشد و پيشرفت، مانند فرصتهاي آموزشي و ارتقاي شغلي براي كاركناني كه معتقد بودند در محل كارشان، فرصت جذابي وجود ندارد، به آنها كمك ميكرد شركت خود را ترك كنند.»
همچنين اين مطالعه نشان ميدهد داشتن امكان پيشرفت كاري، باعث ميشود كاركنان علاقه بيشتري به ماندن در محل كار خود داشته باشند و براي اين پيشرفت تلاش كنند.
2. ارائه برنامه آموزشي خوب
كارفرمايان نبايد تاثير آموزش را بر كاركنان جديد و نيز شادي آنها در آينده دستكم بگيرند. مطالعات جديد نشان ميدهند كه جلسات آموزشي آشنايي يا راهبري كه توسط شركت برگزار ميشوند، باعث ميشوند بين كاركنان ارتباط بهتري به وجود بيايد.
جيمي گرومان، استاد دانشگاه گوئلف واقع در اونتاريو در اينباره ميگويد: «وقتي كاركنان جديد را فوري سر كارشان بفرستيم، باعث ميشويم كه جايگيري آنها در ارتباطات اجتماعي بر پايه پيشفرضهاي قبلي باشد، نه اين كه بتواند به آن شكل بدهد. شركتها از تامين احساس سلامت كاركنانشان و اين كه به كاركنان جديد كمك كنند تا از پتانسيلهاي خود استفاده كنند، سود خواهند برد.»
3. پاداشهاي كوچك بدهيد
ارائه پاداش يكي ديگر از راههاي شاد نگه داشتن كاركنان است. 60 درصد از كاركناني كه در يك مطالعه جديد شركت كردهاند، گفتهاند كه اگر تنها به درآمد سالانهشان پاداش 25 دلاري (كمتر از 60 هزار تومان!) افزوده شود، شادتر خواهند بود. آنها گفتهاند كه دريافت پاداش، برايشان بدين معناست كه آنها باارزشند، اين كار وفاداري آنها به يك شركت را بالا ميبرد و باعث ميشود سختتر كار كنند.
جولي اسپاتيسوود، مدير اجرايي پاراگو، يك شركت مشاور كه در اين زمينه مطالعهاي نيز انجام داده، ميگويد: «براي كارفرماياني كه با شرايط بد اقتصادي دست و پنجه نرم ميكنند، اين خبر خوبي است، چون نشان ميدهد كه با روشي ساده ميتوانند كاركنان خود را حفظ كنند و تجارتي سودآور داشته باشند كه با رقبا به رقابت بپردازد.»
4. قدري خودمختاري به كاركنان خود بدهيد
به گفته مينارد بروسمن، روانشناس و مدير اجرايي منابع كاري در سانفرانسيسكو كه در اين زمينه به مطالعه پرداخته، مردم زماني در كار خود شادترند كه براي آن انگيزه هم داشته باشند. وي ميگويد: «اگر كاري كه افراد انجام ميدهند، از هسته دروني خودشان نشات بگيرد، آنها عملكرد بهتري دارند، بيشتر با كار درگير ميشوند و متحدتر هم عمل ميكنند.»
اگر به كاركنان اجازه داده شود كارهايي را كه از آنها انتظار ميرود به شيوه خودشان انجام دهند، نه تنها خوشحالتر ميشوند، بلكه به اين دليل كه ديگر لازم نيست وقت خود را براي گرفتن تاييد افرادي كه در رتبههاي بالاتر قرار دارند، تلف كنند، كارايي بالاتري هم خواهند داشت.»
5. محيطي دلپذير در محل كار به وجود بياوريد
اگر كاركنان محل كار خود را دوست داشته باشند، شادتر خواهند بود. اقدامات ساده، مانند كوتاهتر كردن طول جلسات يا اجازه پخش موسيقي در محل كار، روحيه كاركنان را بالا ميبرد. شركتها ميتوانند با كارهاي متفاوتي مانند تامين غذا و خوراكي براي كاركنان در محل كار، كاركنان شادتري داشته باشند.
همچنين ارتباط برقرار كردن با كاركنان، از نگرانيهاي احتمالي آنها در مورد كارشان كم و كمك ميكند احساس شادي و امنيت بيشتري داشته باشند. اين برقراري ارتباط ميتواند حضوري، از طريق ايميل يا حتي با يادداشتهاي دستنويس باشد.
6. ارائه امكان كار كردن در خانه
با وجود اين كه تامين يك محيط كاري خوب، يكي از راههاي شادكردن كاركنان است، اما باز برخي ترجيح ميدهند در خانه كار كنند. مطالعات نشان ميدهند افراد اگر بتوانند در خانه كار كنند، خريد، شكلات و گوشيهاي هوشمند را كنار ميگذارند. در مقابل، برخي گفتهاند كه اگر در خانه كار كنند، ممكن است نتوانند براي خانواده خود به اندازه كافي وقت بگذارند و حتي به كارهاي شخصي مانند دوش گرفتن هم نرسند!
هولگر فلگنر، مدير عمومي تيم ويوئر كه در اين زمينه مطالعهاي را انجام داده ميگويد: «نتايج اين مطالعات جالب هستند و نشان ميدهند كه در آينده بايد گزينه كار كردن از خانه را به حساب بياوريم.»
7. به كاركنان اجازه دهيد روي كار خود تمركز كنند
اگر ميخواهيد كاركنانتان شادتر باشند و البته كاراتر هم كار كنند، به آنها اجازه بدهيد بدون اين كه دائم حواسشان پرت شود، روي كار خود تمركز داشته باشند. يكي از راهها براي رسيدن به اين هدف، حذف ايميلهاي بيمصرف است. مطالعهاي اخيرا تخمين زده است كه كاركنان به طور متوسط سالانه 100 ساعت را صرف ايميلهاي بيمحتوا و بيمصرف ميكنند.
ديويد گروسمن، بنيانگذار و مدير اجرايي گروه گروسمن، انجمن مشاوري كه در اين زمينه به مطالعه پرداخته، در اينباره ميگويد: «ما شركتهايي در سراسر جهان ديدهايم كه محدوديتهايي براي ايميلها قائل شده بودند. مطالعه ما نشان ميدهد كه اين راه، لزوما موثرترين راهكار نيست، با اين حال ميدانيم كه وقتي كاركنان با اينباكسهاي پر از ايميل مواجه ميشوند، دچار استرس ميشوند. اما نتايج مطالعه ما نشان ميدهد كه اين رفتار نادرست را ميتوان اصطلاح كرد.»
با حذف ايميلهاي غيرضروري، كاركنان ميتوانند توجه خود را تنها روي ايميلهاي مربوط به كار خود متمركز كنند و وقتي لازم نباشد با ايميلهاي بيربط و وقتگير سر و كله بزنند، شادتر خواهند بود.
8. به كاركنان تعادل در زندگي بدهيد
با اين كه ايجاد تعادل بين زندگي كاري و زندگي فردي و خانوادگي براي بسياري از كاركنان چالشي بزرگ است، اما ميتواند براي شركتها، فرصتي خوب براي شاد كردن كاركنانشان باشد. در واقع، شركتهايي كه در اين كار موفق ميشوند، ميتوانند كاركنان خود را در كار فعلي راضيتر نگه دارند.
ديويد بالارد، مدير برنامه محل كار سالم از نظر روانشناختي انجمن روانشناسي آمريكا، كه در اين زمينه مطالعه كرده ميگويد: «امروزه ديگر تنها تمركز روي سود، نيروي كار را كارآمد نگه نميدارد. بلكه كارفرمايان بالادست بهتر است محيطي فراهم كنند كه در آن، كاركنان احساس كنند با شركت در ارتباط هستند و تجربه كاري مثبتي داشته باشند كه بخشي از يك زندگي غني باشد.»
در اين مطالعه، 67 درصد از كاركنان اظهار داشتند كه اگر شركت، تعادلي براي زندگي آنها ارائه كند، در آن شركت باقي خواهند ماند.
9. يك بسته منحصر به فرد به كاركنان خود ارائه كنيد
به طور خاص، Care.com، راهكارهايي را براي شاد و كارآمد نگه داشتن كاركنان در محل كار ارائه ميدهد. برخي از اين خدمات شامل نگهداري از كودك و بزرگسالان و سالمندان، همچنين نگهداري از حيوانات خانگي است. به علاوه، تدريس خصوصي، رسيدگي به خانه و سرويسهايي كه راحتي فردي را تامين ميكنند، از جمله خدمات چنين شركتهايي است. شركتهايي كه چنين خدماتي را در بستهاي كه به كاركنان خود ارائه ميكنند، جاي ميدهند، شاهد رشد چشمگيري در كار خود هستند.
كريس دوشزنه، مدير سابق بخش راهكارهايي براي محيط كار، در اين زمينه ميگويد: «بازخوردي كه ما از مشتريانمان ميگيريم، نشان ميدهد كه خدمات ما واقعا به آنها كمك كرده تا بتوانند بين وظايف كاري و شخصي خود، تعادلي به دست بياورند. بدين ترتيب، هم كاركنان و هم سازمان يا شركت مربوطه از افزايش كارآمدي و ساعتهاي كاري و نيز كاهش مرخصي و غيبت در محل كار سود ميبرند. همچنين با اين خدمات، كاركنان احساس وفاداري بيشتري به سازمان و شركت خود خواهند داشت.»
10. به كاركنان كمك كنيد سبك زندگي سالمتري داشته باشند
مطالعه جديدي نشان ميدهد كه كاركناني كه در شركتهايي كار ميكنند كه برنامههايي مانند غربالگري بيومتريك، ارزيابي خطرات سلامتي، كلينيكها و داروخانههاي در محل كار و نيز برنامههاي كمك به كاركنان را ارائه ميكنند، شادترند.
وندي پويرير، مدير سلامت و منافع گروهي تاورز واتسون در كانادا كه اين مطالعه را انجام داده در اينباره ميگويد: «ما شاهد افزايش تعداد كارفرماياني هستيم كه اهميت برنامههاي سلامت و كارآمدي و نقش آنها در كنترل هزينههاي درماني و نيز كارآمد نگه داشتن نيروي كار را درمييابند. با وجود اين كه هيچ نتيجهاي لزوما ضمانتشده نيست، اما شركتهايي كه از برنامههاي حسابشده و چندوجهي موثر در اين زمينه استفاه ميكنند، شاهد بازگشت روشن سرمايهگذاريهاي خود در حوزه سلامت نيروي كار هستند.»
به طور خاص اين مطالعه نشان ميدهد كه كاركناني كه در چنين برنامههايي شركت ميكنند، استرس كمتري دارند و در محل كار خود شادتر و سالمترند. با وجود اين كه بسياري از چنين برنامههايي هنوز نوپا به حساب ميآيند، اما كاركنان به آنها به عنوان گزينهاي جذاب براي حفظ سلامتي خود مينگرند.
پويرير در اينباره ميگويد: «شواهد زيادي نشان ميدهند كه شركتهايي كه از برنامههاي موثر سلامت و كارآمدي استفاده ميكنند، شاهد ارتقايي چشمگير در خط پايه سودآوري خود هستند. امروزه هم روي كاركنان و هم روي كارفرمايان فشاري طاقتفرسا وجود دارد، اما بالا بردن سطح سلامت كاركنان، فرصتي براي رسيدن به معناي واقعي به فرمول برنده- برنده است.»
11. براي فعاليتهاي كوچك وقت استراحتي بگذاريد
مطالعات جديد نشان ميدهند كه اگر به كاركنان خود اجازه بدهيد سري به اينترنت بزنند، نه تنها روي كارشان تاثير منفي ندارد، بلكه كارايي آنها را بالاتر هم ميبرد. نتيجه جالب اين مطالعه نشان ميدهد كه ايجاد چنين فرصتي، باعث ميشود كاركنان بعد از ساعتها كار، مجددا تمركز خود روي كار را به دست بياورند.
برنت كوكر، از دانشكده مديريت و بازاريابي دانشگاه ملبورن استراليا كه اين مطالعه را انجام داده، در اين زمينه ميگويد: «فرصتهاي استراحت كوتاه و ساده، مثل گشتي سريع در اينترنت، به ذهن اجازه ميدهد استراحت كند و باعث تمركز بيشتر در طول روز بر روي كار و در نتيجه كارايي بالاتر ميشود.»
البته اين فرصتها نبايد آنقدر طولاني شوند كه كاركنان در آنها غرق شوند. پيشنهاد اين مطالعه، فرصتهاي 10 دقيقهاي است.
سه شنبه ۰۵ فروردین ۹۹ | ۱۲:۵۶ ۸۲ بازديد
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد