/* /*]]>*/
10 كليد طلايي بازاريابي
اگر شما فروشنده هستيد يا اينكه توليدي داريد يا به هر شغل ديگري كه با بحث فروش سر و كار دارد مشغول هستيد، مطمئنا براي فروش كالا يا خدمات خود برنامهريزي كردهايد. البته اگر اين برنامه مكتوب نشده باشد، مسلما در ذهن خود براي اين امر مهم يعني فروش، برنامههايي داريد.
10 نكتهاي كه در ادامه از آن به عنوان كليد ياد شده از موارد اثربخش در بازاريابي و فروش موفق هستند، اما متاسفانه در اكثر مواقع در برنامهريزيهاي بازاريابي فراموش ميشوند. مطمئنا اكثر مواردي كه ذكر ميشود، اگر به صورت كارآمد در سازمان شما اعمال شود و با ديگر برنامه ها تطبيق داده شود، ميتواند كمك شاياني به فروش شما بكند. كداميك از موارد زير را شما به كار ميبريد؟ از كداميك غفلت كردهايد؟
كليد اول
با زياد كردن محصولات و خدماتي كه ارائه ميكنيد خود را از خطر تغييرات ناگهاني مصون بداريد. همچنين شما ميتوانيد با داشتن روشهاي مختلف بازاريابي و فروش نيز از تاثيرات تغييرات ناگهاني در امان باشيد. در اين صورت اگر تغييري اتفاق افتاد مثلا رقيب جديدي وارد بازار شد يا سليقه مشتري تغيير پيدا كرد، شما فقط قسمت كوچكي از بازار خود را از دست خواهيد داد و صدمه قابل توجهي به كل تجارت شما وارد نخواهد شد.
كليد دوم
با مشتريانتان پيوسته در تماس باشيد. به دنبال پيدا كردن و توسعه محصولات و خدماتي باشيد كه ميتوانند رضايت مشتريان كنوني شما را جلب كند. همواره فروش به كساني كه قبلا از شما خريد كردهاند بسيار سادهتر از فروش به كسانيست كه تاكنون از شما خريدي نداشتهاند.
كليد سوم
از ادعاهاي مبالغه آميز پرهيز كنيد، مثلا هيچ گاه نگوييد كه ما بهترين در جهان هستيم! حتي اگر اين ادعا درست باشد بهتر است آن را به كار نبريد، زيرا مشتريانتان به راستگويي شما شك كرده و فروش شما در خطر ميافتد. سعي كنيد از شعارهاي منطقي و قابل باور استفاده كنيد.
كليد چهارم
ادعاهاي خود را به صورت عددي به كار بريد. مثلا اينكه محصولات ما 10درصد ارزانتر از قيمت بازار است. البته اين ادعا در عمل نيز بايد اثبات شود. اينگونه شعارها قابل باورتر بوده و در ذهن مشتري تاثير بيشتري مي گذارد.
كليد پنجم
براي ايجاد يك فروش ويژه استثنايي و غيرقابل رقابت، از تركيبي از تخفيفهاي ويژه و امتيازات و جوايز ارزنده استفاده كنيد. معمولا تخفيف به تنهايي باعث جهش فروش نميشود و بهتر است علاوه بر تخفيف، از قرعهكشي، اهداي جوايز و روشهاي ديگر جذب مشتري نيز استفاده كنيد.
كليد ششم
همواره چندين محصول خود را در قسمت فروش ويژه قرار دهيد و براي هر كدام از آنها تاريخ پايان فروش ويژه را مشخص كنيد. وقتي فروش ويژه محصولي به پايان رسيد، محصول جديدي را جايگزين آن كنيد. با اين كار بدون اينكه محصول جديدي را عرضه كنيد، هميشه داراي فروش مناسبي خواهيد بود.
كليد هفتم
اگر محصولات و خدمات شما مشتريان زيادي را جلب كند، هيچ سودي نخواهيد برد، در صورتي كه آنها قدرت خريد محصولاتتان را نداشته باشند، در اين حالت شما بهتر است بازار خود را تغيير داده و مشترياني كه قدرت خريد بالاتري دارند را هدف قرار دهيد. راه ديگر پايين آوردن قيمت براي مشتريانيست كه قدرت خريد كافي ندارند. اين كار ميتواند از طريق پايين آوردن سود يا پايين آوردن كيفيت و امكانات محصول انجام پذيرد.
كليد هشتم
خود را از رقبايتان متمايز نشان دهيد و با ايجاد برتري نسبي نسبت به رقبا، نام خود را در ذهن مشتري حك كنيد. البته امتيازات و برتريهاي شما بايد به شكلي باشد كه قابل تقليد توسط رقبايتان نباشد.
كليد نهم
براي كسب بهترين نتيجه از آگهيهاي تبليغاتي متن آن را به صورتي بنويسيد كه هر بيننده و شنوندهاي تصور كند كه آگهي براي شخص او ساخته شده است. هنگام نوشتن چنين متوني تصور كنيد كه آگهي را براي شخص بخصوصي مينويسيد و نه گروهي از افراد. اين موضوع كمك ميكند كه آگهي شما حالت عاميانهتري به خود بگيرد و از حالت خشك و رسمي خارج شود.
كليد دهم
معمولا فروش نهايي در اولين ديدار خريدار و فروشنده حاصل نميشود. به همين دليل بهتر است سيستمي را پايهريزي كنيد تا اطلاعات مشتريان بالقوهاي كه از شما هنوز خريد نكردهاند را ذخيره كنيد تا به صورت مستمر با آنها در تماس بوده و به صورت تدريجي آنها را مشتاق به خريد محصول كنيد. با اين كار بسياري از كساني كه خريدي از شما نداشتهاند، تبديل به خريداران محصولات شما ميشوند.
اين 10 مورد و موارد بسيار ديگر ميتواند به هر فروشنده و هر سازماني براي فروش محصولات و خدماتش ياري رساند. از طرف ديگر بايد توجه داشت كه براي بازاريابي و فروش، به يك برنامهريزي منسجم و يكپارچه و همسو با برنامههاي كل سازمان نياز است و اعمال نظرياتي كه با اين برنامه ناسازگاري داشته باشد، ميتواند موفقيت كل سازمان را به مخاطره اندازد. بنابراين همواره بايد توجه داشت كه ايجاد هر تغييري در برنامههاي بازاريابي و فروش بايد همسو با اهداف سازماني باشد. در بسياري از موارد هدف بازاريابي فقط افزايش سود و فروش نيست، بلكه مواردي همچون جلب رضايت مشتري، افزايش رفاه مشتري، افزايش سهم بازار، بيرون كردن رقيبان از بازار و ... ميتواند هدف اصلي يك برنامه بازاريابي باشد.