وضوح واجب است
حداقل % 80 موفقيتتان در كنار و در زندگي، بستگي به ميزان وضوحتان در هر زمينه دارد. مديران مؤثر دقيقاً ميدانند كه دارند سعي ميكنند به چه چيزي برسند و براي همه زيردستان آنها هم كاملاً واضح است كه از آنها توقع ميرود چه كاري بكنند تا به هدف كلي برسند. مديران نامؤثر مسؤليتهايشان را به طور واضح نميدانند و در نتيجه زيردستانشان هم دچار ابهام هستند. اين موضوع منتهي به مقدار عظيمي اتلاف وقت و زحمت ميشود.
اين دو سؤال عالي را بارها و بارها از خودتان بپرسيد: سؤال اول اين است كه « دارم سعي ميكنم چه كار كنم » . روي كاغذ فكر كنيد. وقت بگذاريد كه بنشينيد و بفهميد به چه نتيجههايي ميخواهيد برسيد. تا حد امكان دقيق باشيد تصور كنيد داريد جوابهاي امتحاني را ميدهيد كه آينده شغلي تان به آن بستگي دارد چون واقعاً همينطور است. سؤال دوم هم اين است « دارم سعي مي كنم چطور آن را انجام بدهم » از چه روند يا روشي استفاده ميكنيد تا از جايي كه هستيد به جايي برسيد كه ميخواهيد برويد؟ آيا ميتوانيد راه بهتري هم باشد؟ هر وقت در خودتان نسبت به دستيابي به هدفتان احساس مقاومت يا درماندگي كرديد، دست نگه داريد و از خودتان اين دو سؤال را بپرسيد دارم سعي ميكنم چه كنم » و « دارم سعي ميكنم چطور آن را انجام بدهم »
طي 3300 پژوهش درباره رهبري كه در طول سالها انجام شده، معلوم شد رهبران در طول تاريخ يك خصوصيت مشترك داشتهاند كه اين است .« رهبران داراي يك تصوير ذهني هستند».
آنها مي توانند از برابر كارشان عقب بايستند و ببينند آخرش ميخواهند سر از كجا در بياورند. يكي از بهترين تمرينهايي كه در زمينه وضوح ميتوانيد انجام بدهيد، ايدهآلسازي نام دارد. در هر موقعيتي كه هستيد، عقب بايستيد و آينده ايدهآلتان را در ذهنتان خلق كنيد. مشخص كنيد اگر همه چيز از همه نظر عالي باشد، چطور به نظر خواهد آمد. به جاي گير افتادن در مشكلات، درماندگيها و جزييات كوتاه مدت، تصوير ذهني تان را روي اين نتايج ايدهآل آينده متمركز كنيد. دائماً كاري كه امروز ميكنيد را با جايي كه ميخواهيد در نهايت برسيد مقايسه كنيد.
اين روش خيلي قوي است و شما را سريعتر به طرف هدفهاي دلخواهتان ميبرد. شايد بهترين تعريف مديريت « نتيجه گرفتن از طريق ديگران » باشد. مديريت اين نيست كه كار را خودتان با كمك گرفتن از افراد اطرافتان انجام بدهيد. مديريت اين است كه كار را از طريق ديگران به انجام برسانيد. بزرگترين انگيزش در عملكرد انساني هم اين است كه دقيقاً بدانيد چه انتظاري ميرود. همانطور كه خودتان هم ميتوانيد حدس بزنيد، بزرگترين سرد كننده انگيزه هم بر عكس آن است: اينكه ندانيد چه انتظاري ميرود.
مسؤليت اصلي شما به عنوان يك مدير اين است كه برايتان كاملا واضح باشد كه داريد سعي ميكنيد چه كار كنيد و داريد سعي مي كنيد چطور آن را انجام بدهيد. بعد كاري كنيد وظيفه كاري تمام كساني كه زير دست شما كار ميكنند هم كاملاً واضح باشد. در مديريت زمان قتنوني هست كه ميگويد.« هر يك دقيقهاي كه صرف برنامهريزي بشود، ده دقيقه در اجرا صرفهجويي ميكند » هر يك دقيقهاي كه براي بررسي و ايجاد وضوح كامل در هدفها و مقصدهايتان و بعد انتقال آنها به ديگران از طريق تبادل نظر و بازخورد وقت صرف بكنيد، برايتان ده دقيقه در گرفتن نتيجههايي كه ميخواهيد صرفه جويي ميكند.
وضوح، اساسِ مديريت برجسته است.
16نشانه كه وقتش رسيده شغلتان را ترك كنيد