رمز موفقيت در تجارت الكترونيك
سالانه بيش از 500 ميليارد دلار گردش مالي تجارت جهاني را در اختيار (e-commerce) تجارت الكترونيك دارد. اين نوع خاص از تجارت كه از اوايل دهه 90 ميلادي آغاز شد، به دليل سهولت در بكارگيري آن و داشتن مولفههايي مانند سرعت، دقت و امنيت، از مشتري مداري بسياري برخوردار شد كه در اينترنت، نمونههاي زيادي از آن را ميتوان مشاهده كرد.
اين 7 نكته زير ميتواند راهگشاي خيلي از موفقيتهاي بزرگ، در فرمتهاي ساده باشد.
نكته اول:فرصت را غنيمت شمريد. ميانگين زماني كه يك كاربر اينترنت به مرور يك صفحه اختصاص ميدهد، حداكثر 46 ثانيه است در طي همين 46 ثانيه است كه يك تجارت برخط ميبايستي مشتري را جذب و با يك پيشنهاد مختصر معامله را تمام كند. يعني از زماني كه يك كاربر وارد سايت ميشود تا يك كالا را ميبيند و نهايت انتخاب ميكند و سپس هزينه اعتباري آن را پرداخت ميكند، نبايد بيش از اين زمان، زمان سپري شود. فرايند مشاهده – بررسي - انتخاب و خريد، مراحل 4 گانه بهينه در تجارت الكترونيك سريع و موفق را نشان ميدهد.
موتورهاي جست و جو ، فهرستهاي طبقهبندي موضوعي كالا، طبقهبندي دستهاي كالا و مانند آنها، همه و همه، راههاي سريع تر رسيدن به هدف را در تجارت الكترونيك هدف قرار ميدهند. سايتي كه براي تجارت الكترونيك راه اندازي ميكنيد بايد به گونهاي چيدمان شده باشد، كه يك كاربر بتواند در عرض 46 ثانيه جنس مورد نظر را مشاهده و قيمت آن را بررسي و در فرم درخواست خريد، آن را وارد كند.
نكته دوم: به اهداف خاص فكر كنيد. شناخت مشتري و تحليل رفتار سازماني آن در دنياي مجازي ،يك اصل مهم براي مديران سايتهاي تجارت الكترونيك است. مشتريانتان را بشناسيد و خواستههاي آنها يك نمونه بارز است. زماني كه تجارت برخط را شروع مي كنيد كوچك اما درست شروع كنيد. حركت درست بسيار مهم و كاربردي است. از همه مهمتر ، توجه به نكاتي است كه خيليها به آن توجه نكردهاند.
نكته سوم : برنامهريزي تجاري قوي. آگاهي كاملي از منبع درآمدتان، يكسان كردن حسابهايتان، ساير نكات راهبردي در زمان شروع تجارت برخط و برنامهريزي مراحلي كه شما را به موفقيت نزديك خواهد كرد، را بايد داشته باشيد. شما بايد زمان مناسبي را براي توسعه تجارت خود و برنامهريزي در جهت دستيابي به منابع درآمد جديد انتخاب كنيد. تجارت اينترنتي تاريخچه تكان دهندهاي دارد كه تحولات فجيعي را با سرعتي شگفت انگيز ايجاد كرده است. براي رويارويي با چنين تحولاتي آماده باشيد و برنامهريزي دقيقي براي پشت سر گذاشتن چنين لحظات تكاندهندهاي را داشته باشيد. يعني توجه به نيازها، اهداف و طريقه رسيدن به اهداف كه نيازمند،IT تعيين يك برنامه كاري مبتني بر كسب مشاوره از نخبگان و ايجاد فضاي الكترونيك درستي است.
نكته چهارم : انتخاب نرم افزار تجارت الكترونيك تاجر پسند. همواره نرم افزاري را انتخاب كنيد كه مديريتي آسان داشته باشد و امكان تمركز شما را بر روي هسته فعاليتهاي تجاريتان فراهم سازد. سعي كنيد بهترين نرم افزاري كه نيازهاي مخاطبان شما را در خريد راحت ياري ميكند ، انتخاب كنيد.
نكته پنجم: يك فروشگاه اينترنتي متفاوت ايجاد كنيد. خاطرات بصري ماندگاري بيشتري نسبت به خاطرات نوشتاري دارد. اسمي كه براي سايتتان انتخاب ميكنيد، براي موفقيت شما در تجارت برخط اهميت بسزايي دارد.
نكته ششم: فروشندگان فعال خود را قوي سازيد. ابتدا براي جذب مشتري اهداف خودرا تبليغ كنيد. فروشگاه اينترنتي خود را به صورتي طراحي كنيد كه يك بازديدكننده، زماني كه فروشگاه شما را ترك ميكند از خصوصيات كالاهاي شما با خبر باشد حتي اگر تمايلي به خريد آنها نداشته باشد.
نكته هفتم: نگذاريد كه مشتريانتان شما را فراموش كنند. مديريت روابط با مشتري در درجه اول اهميت قراردارد، به ويژه زماني كه شما در تلاش براي ايجاد حداقل سقف مشتري پايدار هستيد .