مشغله دائمي مديران مقوله بهرهوري ميباشدكه ميخواهند توليدات بيشتري از منابع موجود بدست بياورند. روش متداول همان تقسيم بيشتر كار به اجزا كوچكتر است كه بتدريج پرسنل مهارت زيادي در كارشان بدست ميآورد. اما كسب چنين مهارتهائي يك زيان عمده دارد. انسانها آدم آهني(ربات) نيستند و يكنواختي كارهاي تكراري خاصه وقتي اراده و خلاقيت پرسنل در آن دخيل نباشد، دير يا زود باعث ناراحتي روحي وي ميشود و در پي آن غيبت و بيدقتي افزايش و علاقه به كار و كارائياش كاهش يافته و در نهايت نرخ حادثه افزايش مييابد. بدين ترتيب عوامل رضايت شغلي و افزايش بهرهوري به شرح زير بيان ميگردد:
1- عوامل محرك :عبارت است از فرصت براي كسب موفقيت، معروفيت و پيشرفت و ترفيع.
2- ثبات شغلي :براي پرسنل بسيار رضايتبخش است، شركتي كه در آن كار ميكند، داراي وضع باثباتي باشد.
3- حقوق :البته منظور حقوقي نيست كه پرداخت ميشود، بلكه حقوقي است كه معتقدند بايد به آنها پرداخت شود.
4- پيچيدگي و تنوع شغل:در مقابل كارهاي تخصصي ساده و يكنواخت، پرسنل به كارهائي كه توان ذهني را به كار گرفته و به آنها فرصت استفاده از مهارتها، تجربه، خلاقيت، ذوق و استعدادشان را ميدهد، بسيار دوست دارند. زيرا سبب ارضاي تعدادي از نيازهايشان شده و باعث ميگرددكه خودشان را درك كنند.
5- شركت در تصميمگيريها: پرسنل علاقه دارند استقلال داخلي و اجازه انجام كار داشته باشند، حتي اگر اين دو منجر به قبول مسئوليت باشد. آنها علاقه دارند بر روشها و ريتمهاي كاري كه انجام ميدهند، كنترل داشته باشند.
6- توجه و وارد شدن به كار: پرسنل دوست دارند به خاطر پيچيدگي و تنوع كاريشان، از آنها خواسته شود كه توجه بيشتري به كار مبذول دارند. اين امر براي آنها بدين معني است كه، بيشتر از يك قطعه يدكي ارزش دارند، آنها در مقابل كاري كه ميكنند مسئول بوده و غالبا خودشان بازرس خود ميباشند.
7- محصول: پرسنل علاقه دارند كه نتيجه كار خود را كامل ببينند
8- مسئول : شخصيت يك مسئول مستقيم، اثري مهم در رضايت شغلي افراد دارد، همچنين بسيار اهميت دارد كه مسئول مستقيم در سطح خوبي از لياقت و شايستگي باشد. اگر پرسنل به قضاوت مسئول اعتماد داشته باشند، طرز تلقيشان بهتر خواهد بود.
9- محيط: نبايد از اوضاع فيزيكي محل كار غافل بود. يك محل كار مناسب بايد عموما از نظر روشنائي،گرما، تهويه، سقف، صندلي، رختكن، حمام، كمكهاي اوليه، محلهاي(غذا خوري و استراحت) كامل باشد تا به اين وسيله پرسنل رضايت داشته و سلامتيشان تامين گردد.
10- روحيه: اشكال عمدهاي كه منشا ساير اشكالات ذكر شده است، روحيه نداشتن افراد است. مديران بويژه مديران سطح پائين و مياني از طريق دوستي و برقراري روابط صميمانه بين پرسنلي كه با هم كار ميكنند، ميتوانند به نحو قابل ملاحظهاي در بالا بردن روحيه پرسنل موثر باشند.
11- تاثيرات خارجي: معمولاً افراد قادر نيستند زندگي خصوصيشان را از كارشان جدا كنند و بهمين دليل در صورت بروز مشكلاتي در محيط خارج از كار، تاثير آن مشكلات در محيط كار بصورت آرامش نداشتن و عدم تمركز فكر نمايان ميگردد. سرپرستان و مسئولان باهوش در رابطه با شناخت مشكلات پرسنل و اقدامهاي ممكن براي رفع آنها عملكردشان بسيار به سبك شدن مشكلات پرسنل كمك خواهدكرد.