۱) همگــام بودن با تكنولــوژي.
تأثير پيشرفت سريع تكنولوژي همه ابعاد زندگي، بخوبي قابل مشاهده است؛ ولي هيچ ترسي نداشته باشيد. لزومي ندارد كه شما در هر رشته و زمينه اي متخصص باشيد. فقط بايد پيگير اين مسئله باشيد كه چه تكنولوژي جديدي وارد بازار شده است و از آن براي افزايش تواناييهاي شخصي خود استفاده كنيد.
۲) مديـــريت اطلاعات. داشتن اطلاعات,
منبع بسيار با ارزشي براي هر مدير محسوب مي شود. سعي كنيد كه اطلاعات خود را در همه زمينه ها گسترش دهيد. حافظه خود را تقويت نماييد تا اطلاعات كسب كرده را فراموش نكنيد و از آنها بتوانيد در همه جا استفاده كنيد. همچنين ضروري است كه اطلاعات جمع آوري شده را در جايي ثبت نماييد تا در صورت فراموش كردن بتوانيد دوباره به آنها دست پيدا كنيد.
۳) تعــادل احساســات.
تقريباً استرس در طول روز همراه انسان است. بنابراين، برقراري تعادل ميان كارهاي شخصي و شغلي به كنترل استرس كمك مي كند. داشتن تعادل در احساسات، نشانگر دستيابي شما به چشم انداز مورد نظرتان است.
۴) مديــريت ارتباطات بــر ارتباطات.
بر ارتباطات خود مديريت كنيد، نه بر كارمندانتان. نكته مهم اين است كه بتوانيد بدون بيان مشكلات در يك محيط كاري پرتحرك از نحوه ارتباط كارمندان تمام وقت، پاره وقت، قراردادي و آموزش ديده به ضعفهاي موجود در سيستم پي ببريد و از تواناييهاي دروني آنها براي رسيدن به اهداف سازمان سود ببريد.
۵) توانايـــي سازگــار شدن با محيط.
در دنياي بشدت متحول كار بايد ياد بگيريد كه خود را با شرايط محيطي پر تحرك تطبيق دهيد. يك مدير موفق بايد بتواند در ظرف يك دقيقه نقش خود را از سياستگذار به حامي يا هدايت كننده گروه تغيير دهد.
۶) مديـــريت منابع.
همواره ميزان بودجه تخصيص يافته، كم است. بنابراين، استفاده بهينه از منابع تحت اختيار توسط مدير ضروري است. تجربه و دانش كارمندان اهميت فراواني دارد و مي توان از آن به عنوان يك عامل پيش برنده براي شركت استفاده كرد. كارمهم مدير، آموزش كارمندان، ايجاد انگيزه همراهي در آنها و همچنين ايجاد زمينه هاي پيشرفت چشمگير در سازمان است .
۷) اخلاق خـــوب.
مهارتهاي رفتاري، براي سازمان، در حكم يك فيلتر است. اخلاق خوب يك مدير به تمام كارمندان منتقل ميشود. با اخلاق خوب ميتوانيد صداقت، وفاداري و همدلي را در كارمندان خود ايجاد نماييد. تقويت اين عامل شخص را به سوي موفقيتهاي اقتصادي هدايت مي كند.
۸) تنــوع.
امروزه مديــران با قشرهاي مختلفي از مردم كار مي كنند. از اين رو، آشنايي با رفتارها و ديدگاههاي آنان امري كاملا ضـــروري است.
۹) هدايت نه مديـــريت .
مدير بايد همانند يك رهبر، خلاق بوده، به دنبال هدفهاي بلند مدت باشد و كاركنان خود را مورد توجه قرار دهد. ايجاد اعتماد و تحرك از ويژگيهاي يك رهبر موفق است .
10) روياهاي شغلــي.
روياهاي شغلي شما نبايد يك هدف مقطعي يا شخصي باشد. امروزه، مديراني موفق هستند كه بتوانند ميزان پتانسيل كاري موجود در سازمان خود را پيش بيني كنند و تشخيص دهند كه اهداف شغلي شان تا چه ميزان تحقق پيدا مي كنند .