هر سازماني به مشتريان خود وابسته است و بايد نيازهاي حال و آينده آنان را درك نمايد و نيازمنديهاي مشتريان خود را برآورده نمايد. علاوه بر اين سازمانها بايد براي عبور از انتظارات مشتريان خود برنامهريزي و تلاش نمايند. تمركز بر مشتري و درك نيازهاي حال و آينده او باعث پاسخگويي منعطف و سريع سازمان به فرصتهاي بازار و در نتيجه افزايش سود سهام و سهم بازار براي سازمان خواهد شد. رضايت مشتريان با افزايش اثربخشي بكارگيري منابع سازمان، افزايش يافته و بهبود وفاداري مشتري به سازمان باعث ماندگاري در تجارت ميگردد. بكارگيري اصل تمركز بر مشتري عموما باعث ميگردد كه سازمان:
- براي درك نيازها و انتظارات مشتريان تحقيقات لازم را صورت دهد.
- از ارتباط اهداف سازماني با نيازها و انتظارات مشتريان اطمينان حاصل نمايد.
- ارتباطات درون سازماني را در راستاي نيازها و انتظارات مشتريان هدايت نمايد.
- رضايت مشتريان را اندازه گيري نموده و بر مبناي نتايج حاصل از آن اقدام نمايد.
- ارتباطات با مشتريان را به صورت سيستمي مديريت نمايد.
- از وجود توازن بين رضايتمندي مشتريان و ساير ذينفعان سازمان (نظير مالكين، كاركنان، سرمايه گذاران، انجمن ها و مجامع محلي) اطمينان حاصل نمايد.
16نشانه كه وقتش رسيده شغلتان را ترك كنيد