1- اگر براستي خواهان يك سازمان خلاق هستيد از خودتان سوال كنيد ، آيا آماده هستيد كاركنانتان با بيان ايدههاي خود سبب آزار شما شده و يا منشي شما با استدلال براي شما بيان كند كه نظرات او از شما هوشمندانهتر است؟ پس در ابتدا در اين خصوص فكر كنيد.
2-به اين موضوع توجه داشته باشيد كه شما داراي يك سازمان تقريبا خلاق هستيد شما كاركناني داريد كه قابليتهاي نهفتهاي داشته و داراي ايدههاي فراوان هستند، آنها ايدههاي خود را به هنگام صرف ناهار، نوشيدن قهوه و چاي و يا در هنگام شستشوي دست و صورت به يكديگر منتقل ميكنند و در صورتي كه به طور فعالانه در زمينه ارتقاء خلاقيت در سازمان تلاش نكنيد، تمامي اين ايدهها، هنگامي كه آنان به پشت ميز كارشان برميگردند، فراموش خواهند شد.
3-ايجاد امنيت نماييد، اين نكته اهميتي ندارد كه كاركنان سازمان شما چقدر خلاقند بخاطر داشته باشيد در صورتي كه آنان اعتماد به مديريت شما نداشته باشند، ايدههاي خود را منتقل نخواهند كرد و دو دليل براي اين كار وجود دارد.
-بيان ايدههاي نو با خود مخاطراتي را به همراه دارد، چه بسا ممكن است عده اي ، بيان كنند ه ايده را تحقير نمايند و يا آناني كه علاقمند به تغييرات نيستند به مخالفت با كساني بپردازند كه ايدههاي خود را بيان كرده اند ، لذا در صورتي كه اعتماد وجود نداشته باشد ، كاركنان ايدههاي خوب خود را بيان نخواهند كرد.
-ايدههاي خوب اغلب داراي ارزش بسيار زياد هستند و اگر كاركنان اعتماد به مديريت نداشته باشند ، تمايلي ندارند تا چنين منفعتي نصيب سازمان شود و چه بسا يك شانس بسيار خوب براي آنان باشد كه ايدههاي با ارزش خود را براي خويش استفاده كرده و از اين طريق حتي يك شركت براي خود ايجاد نمايند.
4-شرايطي را در سازمان پديد آوريد تا ارتباطات تسهيل شده و ايده ها در سازمان به گردش درآيند و مديريت نيز با جديت آنان را تحويل گرفته و مورد بررسي قرار دهد و اين مي تواند از طريق سيستم مديريت ايدههاي شغلي انجام شود.همچنين مي توان در سازمان ديوار ثبت نظرات را ايجاد نمود تا هركسي كه ايده اي به ذهنش مي رسد آن را با نام خود بر روي آن ثبت نمايد.
5- شرايطي را ايجاد نماييد كه افراد در بيان ايده ها مشاركت نمايند .يك ايده اغلب نوك يك كوه يخ ايت كه اگر كاركنان با يكديگر همكاري نمايند اين ايده توسعه يافته و از يك ايده خوب به يك ايده بسيار ازشمند تبديل خواهد شد
6- يقين حاصل نماييد كه تمامي كاركنان در كليه واحدهاي سازمان مي توانند در شركت دادن ايدههاي خود و توسعه آنها مشاركت نمايند .اگر تصور مي كنيد تنها كاركنان بازاريابي قادرند در زمينه بازار يابي ايدههاي نو ارائه نمايند ، تنها ايده ها ي معمولي نصيبتان خواهد شد ، شايد تعجب كنيد كه كاركنان حسابداري، منابع انساني و حتي كاركنان رستوران نيز مي توانند ايدههاي خوبي در زمينه بازاريابي ارائه نمايند .
7-اگر كاركنان شما ايدههاي خوبي ارائه ميكنند به آنها پاداش دهيد و اين پاداش تنها پول نخواهد بود ، دادن مرخصي ، هدايا ، گواهي و يا تشويق از طرف مديرعامل سازمان مي تواند بسيار ارزشمند باشد.البته پاداش ها مي توانند پول و يا حتي پول ناشي از بكارگيري ايده ها باشد ، بخصوص سهيم كردن كاركنان در منافع ناشي از بكارگيري ايده ها بسيار مهم خواهد بود زيرا بجاي اينكه آنان در پي تخريب سازمان باشند به دنبال ارائه ايده هاي خوب و عملي ساختن آنها خواهند بود .
8- هيچ گاه كاركنان را بخاطر ايدههاي نامناسب تنبيه نكنيد، حتي يك خنده ممكن است بطور جدي سبب كاهش اعتماد به نفس شخصي شود كه فردا مي تواند ايده اي بسيار عالي ارائه نمايد . كاركنان خلاق در تمامي زمانها داراي ايده هستند گاهي اوقات بعضي از ايدههاي آنها نامناسباند و بعضي اوقات بسيار هوشمندانه هستند لذا با تنبيه افراد خلاق اين ايدهها از دست خواهند رفت.
9-خيلي بر روي تحقيقات و تحليل ها تكيه نكنيد، اگر چه آنها در جاي خود داراي ارزش بوده و واقعا وجود آنها در قرن 21 بسيار ضروري است اما بزرگترين ايدهها معمولا از طريق الهام به دست آمدهاند.
10- بخاطر داشته باشيد خلاقيت يك سرمايهگذاري بلند مدت است و منافع آن در كوتاه مدت به سازمان باز نميگردد، اگر سازمان شما خلاق نيست، زمان خواهد برد تا كاركنان با روشهاي جديد فكر كردن آشنا شده تا نحوه رفتار و روش توليد كردن آنها تغيير كند. پس زماني كه ايدهها به جريان افتد، آنها بايد به مرحله عمل برسند و اين نيازمند زمان است. اما در گذر زمان نتايج و منافع اين سزمايهگذاري قابل توجه خواهد بود، لذا برخيز و براي رسيدن به اين هدف حركت كن.