۱- فعالانه خواستار دريافت واكنش ها نسبت به ارتباط شخص خود و نيز ارتباط موجود در داخل سازمان باشيد . براي اين منظور ، سئولاتي را مطرح كنيد .
۲- دانش و درك ارتباطي خود را مورد ارزيابي قرار دهيد .
۳- در ضمن همكاري با كاركنان خود ، نحوه ارتباط لازم در سازمان را مشخص سازيد و در خصوص موارد زير توافق عمومي ايجاد نماييد:
الف) نحوه رويارويي با اختلاف
ب) نحوه عملكرد ارتباط افقي (كاركنان با كاركنان)
د) نحوه عملكرد ارتباط عمودي (مدير با كاركنان ، كاركنان با مدير)
ج) نوع اطلاعات قابل دسترسي و زمان دسترسي به آنها .
۴- تاثير ساختار سازماني خود و چگونگي اثرگذاري آن بر ارتباط را بررسي كنيد . به همين منظور ، افزايش ارتباط مستقيم را مد نظر قرار دهيد .
۵- از روشهاي شنيداري فعال آگاه شويد و آنها را به كار گيريد ، اين امر ايجاد كننده و افزايش دهنده روح كلي فضاي سازنده ارتباطي است.