ايزو

مشاور شركت بيمه پارسيان

ايزو

۸۶ بازديد

دستاوردهاي استقرار ISO در سازمان‌ها:

  • توجه به فرآيندگرايي به جاي وظيفه گرايي در سازمان
  • توجه و تمركز به نظرات مشتريان در خدمات ارائه شده سازمان
  • بهبود شاخصهاي رضايت مشتري بر مبناي آنها
  • تعيين شاخصهاي كليدي فرآيند و هدف گذاري
  • سنجش و اندازه گيري ميزان دسترسي به اهداف
  • بازنگري و اصلاح مستمر فرآيندها به منظور بهبود مستمر و ارتقاي شاخصهاي كمي و كيفي ارائه خدمات
  • تقويت مستندسازي و شفاف سازي فرآيندها، مدارك و سوابق در سازمان
  • شناسايي فرآيندهاي مشترك بين معاونتها و حذف فعاليتهاي موازي
  • ايجاد سيستمهاي مورد نياز با تأكيد بر اصول مديريت كيفيت
  • اجتناب از تلاش جزيره اي و ايجاد هماهنگي و يكپارچگي در سازمان
  • افزايش ميزان مسئوليت پذيري، مشاركت و اعتمادسازي در سازمان
  • آمادگي براي استقرار ساير برنامه هاي بهبود مثل تعالي سازماني و ...
  • افزايش دانش و مهارتهاي كاركنان
  • علاقمندي و اشتياق مسئولين فرآيندها به هدفگذاري و برنامه ريزي داخلي
  • داشتن چشم انداز واحد براي آينده سازمان و خط مشي چگونگي رسيدن به آن
  • توجه به كيفيت در خريد خدمات از تأمين كنندگان خارجي سازمان
  • شناسايي و كاهش انحراف از اهداف و پيشگيري از ايجاد محصولات نامنطبق
  • ايجاد روحيه اصلاح و بهبود به صورت خودجوش و عدم رضايت از وضع موجود در نزد بيشتر صاحبان فرآيندها
  • ترغيب فعاليت‌هاي تيمي و گروهي
  • اطلاع رساني و امكان معرفي دستاوردهاي سازمان با بهره گيري از نتايج عملكرد سازمان به ويژه در زمينه رضايت مشتري و كاركنان
  •   

    آسيب و مشكلات استقرار سيستم مديريت كيفيت :

    الف) در زمان استقرار

  • عدم اجراي همزمان استقرار سيستم مديريت كيفيت بين دفاتر مركزي و واحدهاي تابعه استاني به منظور استقرار موفقيت آميز سيستم
  • فقدان نگرش فرآيندي و شفاف نبودن ارتباط بين فرايندهاي هر معاونت
  • عدم اعتقاد برخي از مديران به استقرار سيستم مديريت كيفيت
  • مقاومت و مخالف برخي از كاركنان نسبت به استقرار سيستم
  • دشواري دسترسي به الزامات سيستم كيفيت در سازمانهايي كه خدمات عمومي متنوع دولتي ارائه مي دهند
  • عدم وجود فرهنگ مناسب و زيرساختهاي مناسب در سازمانهاي دولتي
  • قوانين متعدد، متناقض و عدم اختيار استانها در اصلاح و بهبود آنها
  • عدم توجه به تعيين دامنه استقرار سيستم كيفيت در سازمان
  • فقدان مكانيزم مدون براي اندازه گيري و تحليل سطح رضايت گروههاي مشتريان
  •  

    ب) پس از استقرار

  • به عهده گرفتن انجام فرآيندهايي كه الزام انجام آن توسط سازمان كاملاً محرز نيست
  • رضايت به وضع موجود و عدم توجه به بهبود مستمر
  • تغييرات سريع و برنامه ريزي نشده قوانين و مقررات، آئين نامه هاي صادره و تأثير آن بر چارچوب و دامنه سيستم مديريت كيفيت
  • انحصاري بودن ارائه خدمات و عدم توجه به نيازهاي مشتري در ماهيت خدمات دولتي
  • عدم شناسايي صحيح فرآيندها و شاخص سازي نامناسب اهداف موجب عدم رغبت كاركنان به ادامه سيستم كيفيت مي شود.
  • تعدد فرآيندهاي سازمان و افزايش آن و احتمال خارج شدن فرآيندهاي خاص از حدود كنترلي تدوين شده
  • عدم تعريف دقيق و مدون الزامات خدمات و محصولات از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور منجر به ابهام در محصولات و خدمات در سطح استانها مي شود.
  • عدم ريشه يابي مشكلات و سعي در حل آني آنها به صورت اصلاح و نه اقدام اصلاحي و پيشگيرانه
  •  

    توصيه به سازمان‌ها جهت استقرار بهينه سيستم مديريت كيفيت :

  • توجه به فلسفه استقرار سيستم مديريت كيفيت در سازمان
  • اعتقاد، ايمان و حمايت مديران ارشد سازمان
  • مشاركت همه كاركنان در فرآيند استقرار سيستم
  • آموزش الزامات اجراي سيستم و نحوه استقرار آن در سازمان
  • استفاده از تجارب سازمانهاي مشابه كه مدل فوق را در سازمان خود مستقر نموده اند
  • بررسي و دقت لازم در انتخاب مشاور و مؤسسه گواهي دهنده
  • ايجاد انگيزه در كاركنان از طريق نشان دادن مزاياي استقرار سيستم كيفيت
  • شناسايي و تفكيك فرآيندهاي اصلي سازمان و تعاملات بين آنها و تدوين شاخصهاي كليدي عملكرد آنها
  • سازماندهي مناسب جهت استقرار سيستم از قبيل ايجاد دفتر كيفيت و انتخاب نماينده مديريت توانمند
  • تشكيل تيمهاي فعال براي ايجاد بستر لازم استقرار سيستم
  • نظام كيفيت در دل فرآيندها باشد و الزامات سيستم كيفيت حتي الامكان از طريق اصلاح و بهبود فعاليتهاي جاري تأمين گردد.
  • شناسايي و تفكيك بين محصول و فرآيند
  • توجه به ايجاد مكانيزم هاي مناسب جهت پايش فرآيندها در بدو استقرار سيستم كيفيت
  • توجه به فعاليتهاي پشتيبان فعاليتهاي اصلي در استقرار سيستم كيفيت
  • توجه به حجم مدارك برون سازماني و سازماندهي مناسب جهت بهنگام سازي آنها

  • تا كنون نظري ثبت نشده است
    امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد