سواد اطلاعاتي را مجموعه تواناييهايي تعريف كردهاند كه به كمك آنها ميتوان تشخيص داد در چه زماني به
سواد اطلاعاتي را مجموعه تواناييهايي تعريف كردهاند كه به كمك آنها ميتوان تشخيص داد در چه زماني به اطلاعات نياز است، و به جايابي، ارزيابي و به كارگيري مؤثر اطلاعات موردنياز پرداخت(ACRL, 2000) در قرن بيست و يكم كه عصر اطلاعات ناميده شده است، شهروندان باسواد اطلاعاتي سنگ بناي جامعهاي خواهند بود كه در آن، عدالت اجتماعي برقرار است، از رشد اقتصادي بالقوهاي برخوردار است، و افراد براي انجام امور حرفهاي، شخصي و حتي تفريحي خود به مهارتهاي اطلاعاتي نياز دارند. اخيراً كتابداران، مربيان، فناوران و برخي از سياستگذاران، نياز به تدريس و آموزش مهارتهاي اطلاعاتي در كليه سطوح آموزشي را مطرح نمودهاند. به امر آموزش مؤثر مهارتهاي اطلاعاتي به نيروي كار شاغل كنوني به شكل كلان، هنوز بايد- اميد ميرود كه خيلي زود- پرداخته شود. لازم است تمام افراد براي يادگيري مادامالعمر آماده شوند و آموزش مهارتهاي اطلاعاتي مناسب به افراد، پيشرفت مهمي در اين راستا خواهد بود. تلاشهاي انجام شده در حوزه سواد اطلاعاتي هنوز در آغاز راه است و درك پيچيدگي، اثرات بلندمدت، و اهميت آمادهسازي افراد براي كار اطلاعاتي مؤثر، كار بيشتري طلب ميكند.