1) معاملات بر پايه رابطههاي شخصي بنا ميشود
در فرهنگ تجارت ژاپني، غير معمول نيست كه قراردادها بر پايه رابطههاي خصوصي و خانوادگي بنا شود. يعني دو نفر بايد از قبل با هم آشناييت داشته و همديگر را خوب بشناسند. به معناي ديگر، قراردادها از روي احترام و آشناييت متقابل انجام ميگيرد. تجارت به طريقي انجام ميگيرد كه هر طرف از نظر اخلاقي به طرف مقابل متعهد و مسئول باشد.
2) گروه گرا باشيد و به تصميمات گروه احترام بگذاريد
ژاپن كشوري است كه واژه "ما" به جاي "من" در آن ارزش بسيار بالاتري دارد. آنها قبل از به مرحله عمل آوردن هر تصميم مهمي، آن را به بحث ميگذارند. گروهگرايي به جاي فردگرايي در اين كشور رونق دارد. شما نيز قبل از اينكه بتوانيد پيشنهادات خود را مطرح كرده يا به مرحله عمل درآوريد، بايد عضو گروه شويد.
3) رك گو نباشيد
برخلاف آمريكاييها كه بسيار رك گو و رو راست هستند، ژاپني ها ترجيح ميدهند كه همه مسائل را رك و رو راست به آنها نگوييد و آن مطلب را در لفافه و با اشاره مطرح كنيد. همه تلاش آنها بر اين است كه آن نكته و مطلب باعث آزار و ناراحتي كسي نشود و به كسي بر نخورد.
4) وقتشناسي نشانه احترام است
هرچيز كه باعث از بين رفتن غرور، شان و اعتبار اجتماعي شود در تجارت و معاملات ژاپنيها بسيار مضر است. براي اين منظور شما بايد همه توان خود را به كار گيريد تا اين احترام حفظ شود. يكي از بهترين راههايي كه نشان ميدهد شما براي طرف مقابلتان احترام زيادي قائل هستيد، اين است كه سر قرارها به موقع برويد و وقت شناس باشيد.
5) ارائه خدمات به مشتري در اولويت است
اگر به ژاپن سفر كنيد، از نزديك مشاهده خواهيد كرد كه همه كارمندان و مسئولان همه ادارات، براي خدمت به شما بسيار مشتاق و داوطلب خواهند بود. احتمالاً از اين مسئله بسيار تعجب خواهيد كرد. ژاپني ها عقيده دارند كه رسيدگي به كارهاي ارباب رجوع در اولويت همه امور است.
6) ارتباط تلفني مرتب داشته باشيد
در ژاپن ترجيح داده ميشود كه به جاي فرستادن نامه، فكس يا ايميل، مستقيقاً تماس گرفته شود. اين به آن دليل است كه ارزش قائل شدن براي وقت طرف مقابل بسيار اهميت دارد.
7) مهمان نواز باشيد
ژاپن هم مثل اكثر كشورهاي آسيايي خصيصه هديه دادن را حفظ كرده است. براي ميهمانان خود هديه تهيه كنيد تا بتوانيد از اين طريق حس مهمان نوازي و علاقه خود را به آنها نشان دهيد. براي پرداخت صورتحساب تعارف كنيد كه اينكار نشانه احترام است.