فارس: در اين ديدار لاجوردي در سخناني گفت: «با وجود اينكه حدود 33 سال از انقلاب اسلامي گذشته ما هنوز به موضوعاتي فكر ميكنيم كه در زمان استقرار نظام اسلامي در كشور برايمان دغدغه بود مانند حجاب و عفاف كه امروز در جامعه شاهد آن نيستيم.»
وي ادامه داد: «به نظر من عدم هماهنگي نهادهاي فرهنگي دليل اصلي اين موضوع است. درست است كه همه در گفتار از اين موضوع صحبت ميكنند اما در عمل با سليقههاي مختلفي مواجه هستيم كه گاهي از عدم اعتماد عميق به دستورات اسلام ناشي ميشود.»
لاجوردي تصريح كرد: «من معتقدم كارآيي كه يك فيلم ميتواند درباره موضوع حجاب و عفاف داشته باشد، به مراتب بيشتر از ساعتها سخنراني است. به نظر ميرسد بعضي وقتها دستهايي وجود دارد كه بازيگراني را در بحث حجاب و عفاف معرفي كند كه خيلي مناسب نيستند. ميبينيد كه در صداوسيما خانمي حجاب را رعايت ميكند، اما همان بازيگر وقتي به جشنواره ميآيد به شكلي است كه دوربين اصلا به سمتش نميرود.»
در ادامه اين مراسم سلحشور نيز در سخناني گفت: «مشكل عفاف و حجاب عميقتر از بحثهايي است كه ميشود و متاسفانه تلويزيون به نفاق در اين موضوع دامن زده است. چون بازيگر از طرفي با حجاب جلوي دوربين ميآيد ولي در پشت دوربين بيحجاب است و همين موضوع خانمها را به نفاق در حجاب ترغيب ميكند.»
وي ادامه داد: «تلويزيون خط قرمزها را از بين برده است و همين موضوع تبديل به الگو براي دختران و جوانان ما ميشود. قبل از انقلاب مرزها در اين زمينه مشخص بود، اما چون حكومت اسلامي است، چنين مرزهايي مشخص نيست و همه ناخودآگاه فكر ميكنند كه چنين مواردي درست است. الان ارزشها به هم ريخته و ضد ارزشها حاكم شده است.»
وي تصريح كرد: «نكته ديگري كه مطرح است، اين است كه درباره حجاب در سينما و تلويزيون نميتوانيد كار كنيد چون اصحاب رسانه خودشان بيحجاب هستند. مثلا سردار رادان در بحث حجاب و عفاف كار ميكند اما كسي مثل فرزاد حسني او را تخريب ميكند. اين امر هم به دليل اين است كه به هنرمند مشتبه شده كه او ملاك جامعه است و كسي هم نيست كه به او بگويد تو به اندازه يك كارگر هستي.»
كارگردان سريال «يوسف پيامبر» عنوان داشت: «چه اتفاقي افتاده كه روابط بين مرد و زن و دختر و پسر عادي شده است؟ امام خميني(ره) با تداخل زن و مرد مخالف بودند. طبيعي است كه زن و مرد در يك محيط كاري يا در دانشگاه وقتي در كنار هم باشند با هم ارتباط دارند و روابطشان كمكم عادي ميشود و اين موضوع اجتنابناپذير است. تا زماني كه روابط در اجتماع بين زن و مرد عادي باشد، نميتوانيم توقع درست شدن حجاب و عفاف را داشته باشيم.»
وي اظهار داشت: «امام و رهبري با اين تداخل زن و مرد موافق نبودند، اما دشمن زيرك بود و همان اوايل انقلاب در دانشكدهاي با شكلي بسيار مسخره ديوار كشيد. طوري كه بعد از آن هيچ كس ديگر جرات نميكند بگويد دختر و پسر را جدا كنيد. در واقع موضوع لوث شد تا جايي كه الان اگر جداسازي در جامعه پيگيري شود، شايد شورش شود.»
سلحشور ادامه داد: «واقعيت اين است كه چه بپذيريم و چه نپذيريم، سينما و تلويزيون ما براي جمهوري اسلامي نيست. الان هنرمندان سينما و تلويزيون تعيينكننده هستند نه مسئولان. چون تنها نقش مسئولان سرويسدهي به هنرمندان است. ما در 32 سال گذشته 32 مسئول فرهنگي داشتهايم كه عوض شدهاند. اما آيا ميشود گفت همه بيلياقت بودهاند؟ خير. پس چرا هيچكدام موفق نشدهاند؟»
كارگردان سريال «مردان آنجلس» گفت: «معتقدم سينما هم مثل بانك ربا يا دانشگاه مباني غربي دارد، ما ميخواهيم آنها را به زور با اسلام و انقلاب تطبيق بدهيم، در حالي كه تا اصول تغيير نكند، وضعيت همين است. فيلمساز ما چون در جايگاه هدايت جامعه است، بايد مجتهد باشد نه مطرب و شهرتطلب. آقاي رئيس جمهور شكمهاي گرسنه، پاهاي ترك خورده، رنگهاي زرد و ... را متوجه ميشود اما شيطانپرستها، خانوادههاي گسسته؛ اعتياد و ... را خير. چون در اين حوزه نميتوان آمار ارائه كرد و پز داد.»
وي افزود: «به همين دليل وارد حوزه فرهنگ و هنر نميشوند، اما ميبينيم كه دشمن اين حوزه را به خوبي فهميده و ميگويد اگر يك روز هاليود نباشد، آمريكا هم نخواهد بود. من به آقاي دارابي معاون سيما هم گفتهام كه اگر ميخواهيد وضعيت درست شود، ابتدا سناريوها را زير نظر اصحاب فرهنگ و علما تصويب كنيد و سپس آنها را نقد كنيد و بعد جلوي دوربين ببريد، اما مهم اين است كه نميگذارند چون براي خيليها گلوگاه است. اما اگر چنين بشود، با همين هنرمنداني كه سالم نيستند هم ميتوان درست حركت كرد.»
سلحشور در بخش ديگري از سخنانش گفت: «با كمي دقت در تلويزيون متوجه ميشويد كه در اين حوزه نظارت وجود ندارد و هر كاري كه بكنند، كسي نيست كه چيزي بگويد. سينماگر خود را تافته جدابافته ميداند و كسي هم نميتواند چيزي بگويد. مردم به خاطر كار اشتباه و خلاف، مجازات ميشوند اما هنرمندان اينگونه نيستند. پس از تجمع جلوي وزارت ارشاد و پايين كشيدن فيلمهاي گشت ارشاد و زندگي خصوصي، فيلمسازان ما ديگر جرات نميكنند فيلم بسازند. قانون در سينما حاكم نيست و مسئول به جاي هدايت، حامي است.»
وي ادامه داد: «دولت در حوزه حجاب و عفاف وارد نميشود و ميخواهد با شامورتيبازي و ورد همه چيز درست شود. در حالي كه ما از قرآن مباني تعريف كردهايم، براي فيلمسازي و از ميان هزاران قصه قرآني، 100 قصه را انتخاب و 40 سناريو را نوشتهايم كه از اين ميان 9 فيلم به عنوان كار اوليه داشتهايم. هرجاي اين مملكت مراجعه كرديم؛ حاضرند براي تونل و فاضلاب فلان جا ميلياردها تومان خرج كنند، اما براي طرح تلويزيون كه 13 ميليارد تومان پيشنهاد داديم، قبول نكردند.»
وي عنوان داشت: «اين طرح را مقام معظم رهبري قبول كردند و گفتند 100 ميليون تومان كمك هم به ما ميكنند، اما هيچ كس كمك نكرد. چون خود ما در كشور اسلامي هستيم نسبت به اسلام بيتوجه هستيم و هركس كار قرآني انجام بدهد برايش ارزش قائل نيستيم اما اگر يك هنرپييشه طاغوتي كاري نظير «يوسف» را بسازد، در بوق و كرنا ميكنند. من خبر دارم كه در پشت صحنه توليد يكي از سريالهاي تلويزيون كه چند سال هم طول كشيد، هزار كيلو معادل يك تن ترياك مصرف شده است. ما «يوسف» را در شرايطي كاملا اسلامي ساختيم و اهل شمال و ويلا و آنتاليا هم نيستيم. مهران مديري در توليد سريال «قهوه تلخ» هفتهاي دو ميليارد تومان درآمد كسب ميكند، اما هنرمندان انقلاب ما به دليل نداشتن بودجه بايد از ساخت كار صرف نظر كنند.»